Kako motivirati najstnika za učenje in šolo?

Kako motivirati najstnika za učenje in šolo?

Veliko mam je zaskrbljenih, kako bodo najstniki uspešno dokončali šolsko leto. Nekateri otroci so v tednih, ko so bili sami doma, precej izgubili delovne navade ali pa jih niti niso osvojili. Si med njimi?

Če je sin ali hči še v osnovni ali srednji šoli in opažaš, da je v teh pomladnih dneh manj samostojen in motiviran za učenje, bo morda potreboval nekaj spodbude s tvoje strani. V nadaljevanju si lahko prebereš, kako lahko nagovoriš svojega najstnika.

Vsekakor je pomembno:

  • da najde en smisel svojemu učenje (sicer bo le ponavljal, kako je vse brez veze)
  • da si postavi cilj, pa tudi dnevne cilje
  • da je vsaj kakšna ura učenja tudi zabavna in zanimiva
  • da možgane trenira vsak dan
  • da ne pozabi na gibanje, dihanje – brez kisika v možganih ne bo rezultatov 😉

Če te zanima moja konkretna izkušnja motiviranja, lahko klikneš tule.

V naslednjih petih točkah si lahko pogledaš, kako se lahko lotiš pogovora o šoli. Če je ti je pogovor z najstnikom izziv, si lahko pomagaš s programom Odločna in ljubeča mama.

1.smisel – Kaj ti je v življenju pomembno?

Se učiš le zaradi učiteljev ali zato da te opazijo sošolci? Mislim, da ne, ampak je v tebi nekaj motivov, zakaj bi rad dobro zaključil to šolsko leto.

Pomisli na tvoj zakaj?

Zakaj si na šoli?

Katere stvari te zanimajo?

Katere so tvoje interesne aktivnosti?

Že veš, na kateri srednji šoli (fakulteti) boš nadaljeval šolanje?

Ali ti bosta trenutno nedelo ali lenoba pomagala doseči, kar si želiš?

Pomisli, kaj ti veliko pomeni.

Si rad ustvarjalen? Si vztrajen? Se rad osredotočaš na podrobnosti?

Organiziraš druženja ali rad delaš samostojno?

Kako je to povezano s trenutnim šolanjem? Predstavljaj si sebe čez tri mesece. Morda se bo slišalo kot brezvezna naloga, a vseeno poskusi.

Prva možnost:

Nič si ne razporediš časa. Nič ne delaš domačih nalog, gledaš nadaljevanke in se skoraj nič ne učiš. Odločil si se, da do konca leta lenariš.

Ko bosta dva meseca minila:

  • Kakšne bodo tvoje ocene?
  • Kako se boš počutil?
  • Kaj si boš odgovoril, zakaj si tako ravnal?

Druga možnost. Predstavljaj si, da si razporediš delo, narediš dane obveznosti, se vsak dan naučiš. Tudi če bo šlo na začetku bolj težko (tudi če bi se spravil gonit v klanec s kolesom ne gre najbolje v prvo. Moraš najprej dobit malo kondicije). In se vprašaj:

Kako sem sedaj v smeri svojih želja in ciljev?

Kako se počutim?

Kakšne so moje ocene?

Kaj so bili moji dobri in kdaj moji slabi dnevi?

Še enkrat poglej drugo možnost. Kako se počutiš? Se počutiš močnega? Imaš stvari pod kontrolo? Ustavi se pri teh občutkih.  Naj bodo ti občutki tvoja motivacija za dneve, ki sledijo.

2. cilji – Postavi majhne dnevne cilje.

Jasno postavljeni cilji te lahko peljejo proti željeni smeri. Najbolje je, da so čimbolj konkretni in dosegljivi. Postavi si 5 nalog – kaj bom danes naredil.

Za začetek napiši na list naloge, ki bi jih rad naredil ta teden. Naj ne bodo povezane le s šolskim delom.

  • Kaj je pomembno, da dokončaš (domače naloge, seminarska ipd.)?
  • Kaj boš danes naredil za dobro počutje, za svoje telo; morda kakšne telesne vaje, kdaj boš šel spat? Koliko časa pred spanjem boš ugasnil ekrane?
  • Kako boš kljub omejitvam ostal povezan s prijatelji?
  • Kako se boš odklopil in odpočil?

Seznam nalog za cel teden se dostikrat zdi pretežek, neizpolnljiv.

Pomisli: če bi šel po dveh dnevih treninga takoj na Ljubljanski maraton, tudi ne bi šlo. Po nekaj metrih bi morda že omagal.

Če pa se danes odločiš, da boš s prijateljem do oktobra vsak dan zvečer pol ure tekel, boš oktobra brez problema pretekel vsaj 5 -10 kilometrov.

Torej za vsak dan si zastavi le 5 nalog.

Med njimi mora biti vsaj ena naloga taka, da ne zadeva dela za šolo, ampak je zate osebno.

Vse naloge, ki vzamejo več kot 3 ure časa, razbij v dva ali več korakov.

Tudi če dokončaš v dnevu le štiri od petih nalog, si čestitaj.

Posebej, če si ta teden bolj pridno delal kot prejšnji teden. Bravo!

Zvečer pred spanjem si napiši naloge za naslednji dan, tako se boš že zjutraj zbudil z načrtom dela.

3. Učenje je lahko tudi zabavno in zanimivo

Se zgodi, da ti učna snov ni najbolj v zabavo … morda obstajajo načini, da si narediš učenje bolj zabavno:

-pripravi zanimivo atmosfero (npr. če se učiš o Italiji, se ti v ozadju lahko vrti italijanska glasba,. Se učiš o evoluciji? Pred učenjem si preglej nekaj fotografij, ki predstavljajo juro, kredo…)

Kako je svoje “mulce” v času šole na daljavo navduševala učiteljica Nina Jelen, si lahko pogledaš tule: https://www.youtube.com/watch?v=6dBmesqtyEA

– Ob sobotah piši in govori v tujem jeziku. Lahko imate družinski angleški dopoldan. Boš videl, kako je lahko zabavno.

-Pripravi si nekaj posebnega za čas učenja – sladoled, vročo čokolado, oreščke… (mimogrede čokolada in banana vsebujeta lecitin, ki poskrbi za dobro voljo; oreščki in rozine pa ti dajo dodatno energijo, ki jo porabiš med učenjem).

-S sošolcem se dogovori, da se hkrati učita (vsak na svojem domu), na konca učenja pa se lahko slišita in o snovi pogovorita, ali drug drugemu zastavita nekaj vprašanj. Lažje je ob podpori in spodbudi kot sam. Se strinjaš?

4. Treniraj možgančke vsak dan

Vsako dejanje po cca. 21 dnevih (nekateri pravijo 60 dnevih) postane navada. A to ne more postati, če se vsak dan sproti odločaš, ali bi se sploh učil.  

Se spomniš fitnesa?

Vsak dan nekaj vaj za biceps, pa triceps, pa trebušne mišice…   No, vsak dan nekaj časa za matematiko, pa slovenščino..

Trenutno imaš več razpoložljivega časa kot običajno (odpade prevoz, treningi, čakanje v vrsti na kosilo, pa še kaj bi se našlo). Zato si v prostem času hitro začneš v mislih vrteti vprašanje, zakaj bi se sploh učil. »Saj se tudi drugi ne« je prikladen izgovor.

Vsak dan znova vrtiš to vprašanje? Kar utrujajoče, a ne?

Ne pusti se uspavati: Ob 14.00 bom pripravil kosilo, ob 15.00 grem s prijatelji ven. Od 17.00 do 18.30 se bom pa učil.

Boš rekel, da ni tako enostavno. Kako naj to naredim, ko doma ni šolskega zvonca, nihče ne priganja (ali pa preveč).

Nastavi si budilko na telefonu s posebej izbrano melodijo. Ko jo boš zaslišal, boš vedel, da je čas za določeno šolsko delo. Po zajtrku si razporedi naloge. Določi, kdaj najlažje delaš težke naloge; najbolje takrat, ko si še spočit.

Ustvari si primerno okolje za učenje: odstrani vse skušnjave, ki bi te lahko zmotile pri delu. Kaj je to zate? Hrana, mobitel, televizija? Tudi domačim daj jasno vedeti, kdaj boš delal, kdaj te ne smejo motiti.

Brez mobitela: mobitel hitro zmoti, namesto, da bi sledil snovi v zvezku ali knjigi, poskrolaš in pozornost ni več. Daj ga v sosednjo sobo, pa četudi ti uspe to le za uro na dan.

5. Tudi dihanje je pomembno😊

Ja, res je. Zelo pomaga, da vsake toliko časa pretegneš telo in si privoščiš globok vdih in izdih. Po dveh urah učenja pa obvezen kratek sprehod, tek na bližnji hrib, rolanje ali vožnja s kolesom. Ali pa kakšna od tehle vaj: https://www.youtube.com/watch?v=ZO9IG-6SYJA&t=313s

Ne ukvarjaj se z mislijo, da se včeraj nisi prav dosti naučil. Danes je nov dan. Stopi svež vanj. Kratek jutranji sprehod te bo navdal z energijo in vedrino. Potem pa le za knjige!

Če rabiš pomoč, poglej, kje jo lahko dobiš. Prijatelji, sošolci, učitelji, svetovalna služba, možnosti so, izkoristi jih, da bo čez tri mesece veselo. 😊

Potrebuješ dodatno pomoč, da bi se lažje spravil k delu?

Piši na nada@nadazupancic.si in se bomo dogovorili za motivacijski pogovor.


Če se ti zdi ta prispevek koristen, se prijavi na mojo mailing listo in ti bom pošiljala obvestila, ko objavim kaj novega. 👇👇👇👇