Koliko časa so otroci za ekrani?

Koliko časa so otroci za ekrani?

Koliko mobija je preveč ?

V letu 2020 to postaja pogosto vprašanje, saj so otroci več doma, šola je online in občutno je porasla uporaba interneta in socialnih omrežij.

Dobra novica: ni vse, kar delajo za računalnikom slabo.

  • Na socialnih omrežjih se družijo s podobno mislečimi vrstniki.
  • Raziskujejo široko paleto hobijev in zanimivosti.
  • Ostanejo povezani s prijatelji in sorodniki  (vidijo prijatelja, četudi je v karanteni, razveselijo babico po skypu).

Če vemo, da je najstnikom druženje kot zrak, je dobro, da nekaj časa prebijejo z njimi, četudi so to socialna omrežja. A pri tem je seveda potrebno postaviti meje. Kje? Kdaj?

Večino staršev skrbi, da so otroci preveč za računalnikom in bodo postali odvisni.

Pomembno vprašanje: koliko časa je bil tvoj otrok v tem tednu v gibanju? Da bi se izogneli psihičnim težavam naših otrok (depresiji), bi moralo več sedenja za ekrani slediti tudi več gibanja. A po evropskih raziskavah se le 34% otrok več giblje kot lani.

Drugo pomembno vprašanje:  kaj in zakaj gledajo?

Ne gre le za to, koliko digitalnega »junk« vsebine najstniki skonzumirajo, temveč tudi zato kakšen odnos imajo do tehnologije in kakšno vlogo ima tehnologija v družinskem življenju.

Želimo se izogniti, da bi najstniki gledali ekranov z namenom, da pomirijo svoje frustracije in izbruhe,  kot ne želimo, da bi jedli sladkarije, da pomirijo čustveno praznino.

Jocelyn Brewer, psihiater, ki se je specializiral za digitalno področj

Priporoča:

  • da je najstnik pri tem aktivno udeležen (npr. sodeluje v video pogovoru)
  • da zavestno sprejema vsebine, ko gleda video ali brska po internetu (ne le »skrola« po zaslonu)

Ko otrok začne pretirano buljiti v ekran:

  • lahko zamenja resnične stike z vrstniki z enostavnejšo pasivno online interakcijo
  • namesto aktivne igre in gibanja, le gleda (npr.  šport, adrenalinske vsebine po TV, youtubu…)
  • ne zmore dolgčasa, a ravno v dolgčasu se lahko rodi njegova največja kreativnost
  • sčasoma lahko postane zasvojen oz. odvisen.

Po raziskavah je že več kot polovica najstnikov poskusila omejiti uporabo interneta, socialnih omrežij.

Kar 54% najstnikov priznava, da prebijejo preveč časa s svojimi mobiji.

31% najstnikov zgublja koncentracijo za šolo, ker preverjajo sporočila na mobiju.

56% mladih se brez mobitela počuti osamljene in zgubljene.

Kaj pa vaši otroci?

Namesto, da štejete minute pred ekrani raje v dogovoru z njim:

  • določite čas v dnevu, ki ga otrok prebije brez mobitela (tako kot določite čas za spanje, čas za kosilo)
  • ta čas naj bo zunaj običajnih družinskih obveznosti, druženja, aktivnosti
  • v skladu z vašimi vrednotami mu določite cilje (pričakovanja) za čas, ki ga preživi pred ekrani mu v skladu z vašimi vrednotami določite tudi cilje. Lahko jih določi že sam (odvisno od starosti).

Kaj še lahko storite?

  • določite čas zvečer, ko morajo biti ekrani ugasnjeni (saj se lahko ob večerni uporabi hitro pojavijo tudi težave s spanjem)
  • če se najstnik nikakor ne drži dogovora, lahko za nekaj časa  na naprave namestite programe kontrole (časovno omejite uporabo)
  • Še vedno lahko skrivaj marsikaj pogledajo. negativni učinek gledanega lahko precej zmanjšate s pogovorom z njim o tem, kaj gleda, zakaj to rad gleda, kaj od gledanega bi bilo lahko škodljivo.